Meksikalı Meslektaşlarından Türk Otobüsçülere Ziyaret

 

Meksikali meslektaslarindan Türk otobüsçülere ziyaret

 

Meksika Uluslararasi Yolcu ve Turizm Tasimaciligi Baskani Jaime Delgado ve bir grup Meksikali otobüsçü Türk meslektaslarini ziyaret ederek, Türkiye’nin dünyaya örnek olan karayolu yolcu tasimaciligi sistemi hakkinda bilgi aldi.

 

Meksika Uluslararasi yolcu ve turizm tasimaciligi Baskani Jaime Delgado, IRU Ögrenci ve Yolcu Tasimaciligi Müdürü Rezzan Dagistani ve yaklasik 30 kisilik Meksikali otobüsçü heyeti, Büyük Istanbul Otogari’ni ziyaret etti. Heyeti Türkiye’nin en büyük karayolu yolcu tasimaciligi sirketi Metro Turizm CEO’su Mustafa Yildirim agirladi.

Sirket yapilarindan, terminal isletmeciligine, terminal masraflarinin nasil bölüsüldügünden, koltuk arkasi ekrana sahip araç oranina kadar birçok konuda merak ettiklerini soran otobüsçüler, 2 ülke arasindaki benzerlik ve farklari istisare etti.

 

Meksikalı Meslektaşlarından Türk Otobüsçülere Ziyaret

 

AKARYAKIT GIDERI YÜZDE 59

Türkiye’nin en pahali akaryakiti kullanan ülkelerin basinda geldiginin altini çizen Yildirim, Türk otobüsçüsünün en büyük gider kaleminin de akaryakit oldugunu belirtti. Akaryakit giderinin yüzde 59’luk bir orana sahip oldugunu söyleyen Yildirim, bunu yüzde 14 ile personel gideri, yüzde 8 ile de ikram giderlerinin takip ettigini belirtti.

 

SEHIRIÇI SERVISLER REKABET UNSURU

 

Otogarlarin belediyeler tarafindan yapilmasinin ve yolcu tasimacilari ile fikir alisverisine               gidilmemesinin de önemli bir problem oldugunu ifade eden Yildirim, “Örnegin; Erzurum ve Aydin otogarlari sehrin disinda yapildi. Bu da otobüsçülere servis maliyeti getirdi. Otogarlar tipki Büyük Istanbul Otogari gibi sehrin merkezinde, herkesin ulasabilecegi kolaylikta olmali” dedi. Sehiriçi servis sisteminden de bahseden Yildirim, Türkiye’de sehiriçi servis aginin yolcular için önemine dikkati çekerek, önemli bir rekabet unsuru oldugunu belirtti.

 

Karayolu yolcu tasimaciliginin 70’li yillarda altin çagini yasadigini belirten Yildirim, sonrasinda artan araç sahipligi, deniz ve havayollarinin gelisimi ile birlikte karayolu yolcu tasimaciliginin yolcu oranlarinin da düstügünü dile getirdi.

 

Türkiye’de otobüslerin yaklasik 6 yilda bir yenilendigini ifade eden Yildirim, bir otobüsün amortisman süresinin 5 yil oldugunu ve otobüslerin doluluk oranlarinin yil genelinde yaklasik yüzde 68 civarinda oldugunu paylasti.

TÜRKIYE’DE HIZMET 1. SINIF

 

Meksika’da kendi örgütlerine bagli yaklasik 600 firma oldugunu söyleyen Uluslararasi Yolcu ve Turizm Tasimaciligi Baskani Jaime Delgado, iki ülkenin yolcu tasimaciligi sistemleri arasinda belirgin farklar oldugunu belirterek, Meksika’da karayolu yolcu tasimaciliginin havayollarinda oldugu gibi ekonomik ve business olmak üzere farkli sekillerde hizmet verdigini belirtti.

 

Ülkemizde uygulanan sehiriçi servis agi, koltuk arkasi ekranlar ve araç içi ikramlar gibi müsteri memnuniyeti odakli hizmetlerin, Meksika’da yalnizca birinci sinif tasimalarda kullanildigini belirten Jaime Delgado, bürokrasi nezdinde yasanan problemlerin ise hemen hemen ayni oldugunu kaydetti.

 

Meksikalı Meslektaşlarından Türk Otobüsçülere Ziyaret

 

30 KM ÜSTÜ SEHIRLERARASI

 

Meksika’da yolcu tasimaciligi yapan yaklasik 100 bin otobüs oldugunu belirten Jaime Delgado, ülke genelindeki tasimalarin yaklasik yüzde 79’unun karayolu, yüzde 1,6’sinin ise havayolu ile saglandigini ifade etti. Yilda 3 milyar 400 milyon adet civarinda bilet satildigini belirten Delgado, Türkiye’de sehirlerarasi sayilan 100 km ve üstünün Meksika’da 30 km ile sinirli oldugunu söyledi.